تبلیغات
پایگاه فرهنگی رسانه ای رسّام - اینستاگرام آلبوم تصاویر شخصی نیست ( فرهنگ استفاده از شبکه های مجازی ) معبر سربازان سایبری امام خامنه ای جیمی نت

پایگاه فرهنگی رسانه ای رسّام - اینستاگرام آلبوم تصاویر شخصی نیست ( فرهنگ استفاده از شبکه های مجازی )


آسیب شناسی ماهواره آرشیو مجموعه مستند ملازمان حرم
مطالب پیشنهادی ما

اینستاگرام آلبوم تصاویر شخصی نیست ( فرهنگ استفاده از شبکه های مجازی )



امروزه شبکه های مجازی  یکی از محبوب ترین بخشهای فضای مجازی برای استفاده عموم هستند. از کودکان و نوجوانان گرفته تا مادر بزرگ ها، مدارس، شرکت‌های دولتی، انجمن‌های خیریه، برندهای تجاری و ... همه و همه سعی میکنند در رسانه‌های اجتماعی حضور پیدا کرده و ضمن تولید محتوا برای خود مخاطبان ثابتی دست و پا کنند. اما فرهنگ استفاده درست از آن دغدغه ی بسیار مهم مسئولین و حتی کاربران این فضا نیز هست.
در کنار تاثیر مثبتی که شبکه‌های اجتماعی بر کاهش دادن فاصله‌ها و رشد اطلاع رسانی داشته اند اما از سوی دیگر ارتباط رودرو و فیزیکی انسانها را نیز کاهش داده اند، کاربران شبکه‌های اجتماعی کمتر به دیدار دوستان و بستگان خود می‌‌روند و به جای آن به صورت آنلاین و یا ارسال کامنت و گذاشتن پیام با آنها ارتباط برقرار می‌کنند، کمتر با اعضای خانواده خود صحبت می‌کنند و همچنین هنگامی که در کنار اعضای خانواده خود هستند کارها و فعالیتهای خود را از طریق ابزارهای ارتباطی پیگیری می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف ایجاد می‌کنند، این شبکه‌های می‌توانند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارند، پوشش آنها و همچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی از این شبکه‌ها برای بیان رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و مانند اینها استفاده می‌کنند و یا از طریق به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان با دیگران به گفتگو می‌پردازند و بدین ترتیب احساسات گوناگون خود را به گونهای تخلیه می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی روند توسعه را نیز در جوامع به اصطلاح جهان سومی به چالش می‌کشند، به عنوان مثال روند رو به رشد استفاده دانش آموزان -حتی در سنین دبستان- از گوشی های هوشمند و به تبع آن سایر فناوریهای نوین سبب می‌شود فاصله ای که در گذشته میان کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته از لحاظ استفاده از ابزارهای تکنولوژیک نوین بود، کاهش محسوسی پیدا کند.

اما یکی از محبوب ترین شبکه های مجازی اپلیکیشن اینستاگرام می باشد که دارای قابلیت
اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند.

بر اساس یکی از تازه ترین تحقیقات شکل گرفته در دانشگاه نیویورک، اینستاگرام، به عنوان یکی از شبکه های مهم و تاثیرگذار شناخته شده و در مقایسه با شبکه‌های عکس‌محور دیگر مانند پینترست، با اختلاف زیادی از محبوبیت برخوردار است.

بر اساس این تحقیق که بلومبرگ منتشر کرده، 58 درصد از کاربران اینستاگرام اعلام کرده اند روزانه به این فضای مجازی مراجعه میکنند در حالی که این رقم برای پینترست 23 درصد گزارش شده است.

پیش از این نیز چند نظرسنجی دیگر نشان داده بودند که اینستاگرام برای برندها از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که درصد بیشتری از افراد، برندهای محبوبشان را از طریق این شبکه دنبال میکنند. در یک نظرسنجی که در سال 2015 از طریق «گلوبال وب ایندکس» انجام شد، 53 درصد کاربران فعال شبکه های اجتماعی در پاسخ به این پرسش که ترجیح می‌دهید از چه طریقی فعالیتهای برند محبوبتان را دنبال کنید، اینستاگرام را انتخاب کردند.

همچنین 44 درصد کاربران اینستاگرام، اصلی ترین دلیل برای استفاده از شبکه های اجتماعی را جستجو برای پیدا کردن محصول برتر اعلام کردند در حالی که این میزان در بین کاربران شبکه های دیگر کمتر گزارش شد.

اما متاسفانه با افزایش محبوبیت آن فرهنگ استفاده آن کم رنگ تر می شود. محیط اینستگرام برای افرادی به محیطی امن تبدیل شده است که تمامی تصاویر شخصی خود را در معرض عموم به اشتراک می گذارند . با روند این مسئله کم کم فضای شخصی در زندگی افراد تیره تر می شود . همچنین از آسیب های آن تزلزل بنیان خانواده می باشد . متاسفانه افرادی با انتشار تصاویر شخصی خود میدان را برای سودجوگران استفاده نمودند.

عادی شدن انتشار عکس‌های خصوصی و خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی، موجب شده کسانی که اعتقاداتشان و یا فرهنگ و تربیت خانوادگی‌شان در ابتدا اجازه چنین کارهایی را به آنها نمی‌داد نیز به این سمت کشیده شوند.

خسروی، کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است این اپیدمی سبب شده قبح وارد کردن نامحرم‌ها و غریبه‌ها به حریم خصوصی در بین جوان‌هایی که معتقدتر هستند نیز بشکند و آنها هم کم‌کم و رفته‌رفته به جمع منتشرکنندگان عکس خصوصی در شبکه‌های اجتماعی افزوده شوند. چراکه در غیر این صورت، متهم به داشتن افکار دگم و متحجرانه خواهند شد و از دایره دوستان و همسالانشان بیرون خواهند رفت.

حیازدایی و عادی شدن انتشار عکس در هر حالت و پوششی بیماری بزرگ واگیرداری است که رفته رفته خیلی‌ها را آلوده می‌کند.


</a></center></div> 
</div>
<div class=